woensdag 6 november 2013

Leer Tunisch haken: Gereedschap




Een haaknaald voor iedere manier van haken


Er bestaan een drietal soorten haaknaalden voor Tunisch haken. 




De bekendste is de lange rechte naald met een knop (of geen knop) op het einde. Deze haaknaald wordt gebruikt in plat Tunisch haakwerk waarbij de steken worden opgenomen op de haaknaald en daarna weer worden afgewerkt. Je gaat als het ware heen en weer!



De tweede soort haaknaald is de lange haaknaald met een soepele kabel als verlengstuk. Hiermee kun je twee dingen doen: of een breed haakwerk zoals een deken maken door heen en terug te haken. Of je kunt er in het rond mee werken. Hetzij om een cilinder te maken, hetzij om een platte cirkel te maken.



De derde soort haaknaald is een kleine haaknaald met aan beide zijden een haak die een kwartslag ten opzichte van elkaar zijn gedraaid. Met deze haaknaald kun je ook in het rond haken, alleen kun je telkens maar een paar steken opnemen en deze vervolgens weer afwerken. 


In de komende lessen worden twee haaknaalden gebruikt: de lange met een knop en de tweezijdige haaknaald.

In de oefenpatronen gebruik ik maat 6.0 mm en 11.5 mm in de lange Tunische naald versie en 6.0 mm en 11.5 mm in de tweezijdige versie. Maar zoals je misschien wel van me gewend bent zorg ik er eigenlijk voor dat je elke maat naald en elke dikte garen kunt kiezen voor mijn oefenpatronen. De garens die ik nu heb gebruikt zijn geschikt voor naald 3.5-4.0 (denk Wibra Saskia) en 4.0 mm. Maar elke dikte qua garen is geschikt. Ik zal nog uitleg geven over de juiste garenkeuze voor Tunisch haken.


De haaknaalden zijn op zich aan te komen maar je moet maar net weten waar. Ik heb zelf aluminium haaknaalden van Susan Bates en een naamloze set van Ebay afgehaald, en hele dikke houten haaknaalden van Jenkins, een hele goede haaknaalden maker. Ook heb ik een Addi haaknaalden set gekocht die ik kan aansluiten op de kabels van mijn Addi Click breinaalden set. Heel handig!

Hier zijn een aantal adresjes in Nederland. Let op! Niet alle maten zijn verkrijgbaar of zijn moeilijk te vinden!
In Nederland zelf zijn er tunische haaknaalden te verkrijgen bij hobbydoos.nl, breiwinkel.nl en haak-in.nl.

Vrijdag a.s. gaan we verder! Dan beginnen we echt!
 

2 opmerkingen:

  1. Hello Barbara,
    thank you for stopping by. I love your blog and I followed you as well ♥ Great posts about Tunisian crochet, I also think that it is overlooked. I remember my grandma making many garments for me using this technique when I was a kid and she taught me how to do it in a very early age. Have a wonderful day, Monika.

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx