donderdag 10 mei 2012

Lactosevrij koken: Romige Pastasalade

Dit onderwerp, en dus ook deze posts gaan lekker in het Nederlands. Is wat makkelijker aangezien ik weet dat er mensen in mijn omgeving zijn die met hetzelfde "probleem" zitten als ik.

Ik ben lactose-intolerant.

Hier ben ik ongeveer 8 a 9 jaar geleden achtergekomen. Opeens kreeg ik last van opgeblazen buiken en enorme constipatie. Totaal niet leuk. Eerst dacht ik dat het een vezeltekort was, maar niks hielp. Bij de huisarts werd ik doorverwezen naar een diëtist, maar daar zouden we eerst een eliminatie dieet proberen. Een eliminatiedieet betekent dat je gedurende langere tijd een bepaalde voedingsstof/bepaald soort eten vermijdt, waardoor je kunt kijken of meer of minder last hebt van klachten. Zo kun je dus uitsluiten of je voor iets allergisch bent.
Het toeval was dat ik in die tijd 's ochtends een bakje yoghurt met cruesli altijd nam. Kort na mijn intake gesprek bij de diëtist nam ik een tongpiercing. Daarna kon ik een paar dagen geen cruesli eten omdat mijn tong a) te pijnlijk was en b) te dik. Lo and behold! Mijn klachten werden minder!
Het gesprek erna (eerste behandelgesprek) bracht ik dit ter sprake dus als eerste voedingsmiddel om te testen was het aan  mij om alle melkproducten (behalve harde kaas) te vermijden. En toen ging het goed. Super zelfs!

De dietist verklaarde mij lactose-intolerant. Dit betekent dat als ik via melkproducten lactose binnenkrijg, de bacterien van mijn darmflora deze suiker niet goed kunnen omzetten. (Ahem, mijn lieve eega verbeterde me: het lactose wordt in mijn maag niet door lactase gesplitst in monosacchariden, dit zorgt ervoor dat mijn darmwand het niet kan opnemen en gaan de bacterien het in mijn darmen gebruiken voor hun eigen doeleinden). Dit heeft als gevolg dat de boel gaat gisten, gas veroorzaakt en verstoppingen.

En toen was het belangrijk om te kijken waar nou allemaal lactose in zat. En dat bleek in een hoop te zitten. Het is een zoetmaker, en een sterkere zoetmaker dan glucose. Aangezien wij in de Westerse Wereld verzot zijn op zoet, wordt het echt overal ingestopt. Bijvoorbeeld ham. Slavinken. Knorr Lasagnette. En zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

In het begin was het vooral zoeken naar etenswaren en mixjes waar geen lactose inzat. Later bleek ook dat zoiets als weipoeder of bepaalde melkzuren dat ik daar ook in meer of mindere mate op reageerde. Het was echt uitzoeken. Nu kunnen zowel de Man als ik heel goed verpakkingen scannen.

Het koken was een uitdaging, maar nu draaien we er onze hand niet meer voor om. Een flink aantal recepten moesten worden aangepast, maar tegenwoordig koken we vaak zo basic dat we eigenlijk weinig premixjes voor bepaalde gerechten gebruiken. We kunnen het zelf! Ik zal de komende tijd laten zien hoe je melkvrij of melkgereduceerd kunt koken. Dit betekent lekkere recepten voor lactose-intoleranten, maar ook voor mensen die minder zoet willen of juist aan de lijn doen. Veel vervangingen zijn namelijk minder vet. Goed voor de lijn dus (al hoef ik daar niet op te letten)!

Dit is een van de eerste recepten die aangepast werd omdat er slagroom in werd gebruikt. Voor bijna alle recepten waarin slagroom als kookroom gebruikt wordt kun je Alpro Soja Cuisine gebruiken. Dit is gemaakt van sojabonen. Voor koude recepten voor ijs is er helaas nog geen ander alternatief dat volledig lactosevrij is. Er is wel de Campina Topping, hierin is de hoeveelheid lactose verminderd. Een goed alternatief voor bij de appeltaart!

Onderstaand recept is mogelijk met veel variaties. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het erbij doen. Vegetarisch is natuurlijk ook mogelijk!


Romige pastasalade

voor 4 personen

250-300 g pasta (tricolore is onze favoriet)
1 cervelaatworst/chorizoworst/hamreepjes/gekruide quorn
200g of 1 krop ijsbergsla (veldsla/rucola)
1 pakje Soya Cuisine
1 komkommer
cherry tomaatjes
olijven
blikje mais
pesto
gehakte knoflook
gedroogde kruiden zoals tijm, rozemarijn

Kook de pasta al dente volgens de beschrijving. Giet af in een vergiet en spoel de pasta met koud water af zodat het lekker koud wordt. Was de sla, snijd in kleine stukjes en doe in een kom. Snijd de komkommer in de lengte doormidden en dan in plakjes, voeg bij de sla. Snijd de cervelaat of chorizo ook in de lengte door, snijd in plakjes en voeg ook toe. Was de cherry tomaatjes, halveer ze, voeg bij de rest. Voeg ook de olijven door de helft doorgesneden toe. Giet de mais af, en doe er ook bij (volgen jullie me nog? :) ).
Doe de pasta ook in de kom. Zorg dat je een grote kom hebt!
In een apart kommetje doe je de Soya Cuisine en meng daar naar smaak flink wat scheppen pesto, wat gehakte knoflook en wat gedroogde kruiden in. Goed roeren.
Doe het sausje over de salade en meng goed door. Het mooiste is als de salade even in de koelkast kan staan voordat het geserveerd wordt, want dan trekt de smaak er in.
Serveer met gebakken stokbrood.

Tip: Deze salade is nog lekkerder de volgende dag! Wij vinden het totaal niet erg als er wat overblijft, dat gaat dan mee naar werk voor tijdens de lunch. Heerlijk!

Eet smakelijk!


3 opmerkingen:

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx